Friday, October 1, 2010

hati ini bersamaku.

kadang2 bila menjadi terlalu baik, kau akan dipijak.walaupun dr kawan baik, atau sesiapan yang kau berkongsi kasih.

kau rasakan kau mahu berikan yang terbaik, tetapi semanis madu akan menjadi sepahit hempedu untuk ditelan. kau kata, kalau telan mati emak, diluah mati bapak. tapi apakan daya, kau memilih untuk membisu.


bukan sekali dua aku begini. tapi berkali-kali. dikhianati, disakiti oleh kawan sendiri. istilah kawan baik tidak harus dianugerahkan kepada mereka-mereka yang menggelarkan aku kawan baik mereka. memilih berada di samping ku, dekat di hati ketika susah., dan apabila gembira, kau tidak mendengar riang tawa bersama mereka. itukah kawan baik?


aku kadang-kadang sedih dan keliru. aku benci. aku tak tahu ape yang perlu aku lakukan untuk menjaga hati sendiri? 


tangisan tidak mampu mengubah apa yang dipendam, 
cuma melegakan keadaan seketika. dan kemudian aku teringat kembali. 
pedihnya akan hilang dari hari ke hari.

aku tahankan jiwa., sabarkan hati kecil. di sini tempat aku pendamkan segalanya, kendongkan perasaan yang mampu ditahan lagi, 

wahai hati kecil, kau ada Tuhan bersama kamu. 
kau tahankan dirimu, kau kasihani aku. aku memerlukanmu untuk setiap satunya perbuatan di dunia. aku mulakan kerja dengan hati yang bersih, mengasihani dirimu dan menganggap kau akan bersamaku memberi segala kebahagiaan di bawah rahmat Tuhan. 

wahai hati kecil,
hidupku bukannya lama, hayatku bersamamu sampai jasad berpisah dari nyawa. andai kata kau tidak lagi ingin bersatu denganku, mindaku mati, hanya jasad menjadi pengemudi yang sepi. menjadi kuatlah kamu demiku. aku sayangkan hatiku, sayangkan diri, kerana satu-satunya aku yang bernyawa menjadi jasad untuk menjaga segalnya untuk kamu. aku sayang kamu, aku sayang segalanya. maafkan aku kalau kau selalu terluka...

No comments:

Post a Comment